Trampoliner

Trampoliner

Trampoliner til legepladser

Legepladstrampoliner er de seneste år blevet mere og mere populære og med rette. Når du overvejer at inkludere trampoliner på en legeplads, skal du tage hensyn til sikkerhedsregler, underlag, holdbarhed, kvalitet, størrelse og kapacitet. Vi hos PlanLeg er klar til at hjælpe jer med jeres overvejelser og muligheder.

Der er mange timers leg i trampoliner. Først og fremmest styrker trampoliner muskel-led sansen. Det er den, der skaber bevidsthed om hvor arme, ben etc. er placeret i forhold til kroppen og styrer hvor meget kraft der skal til for en given bevægelse. Muskel-led sansen sørger, med andre ord, for at musklerne spændes og afspændes i rette mængde og timing. Når to led trykkes sammen styrkes muskel-led sansen. Derfor er trampoliner til legepladser et godt valg.

Fordele ved trampoliner

Trampoliner er ikke kun sjove, men også gavnlige for børns fysiske og mentale udvikling. De styrker muskel-led sansen, som er afgørende for kroppens bevægelsesbevidsthed og koordination. Når børn hopper, arbejder musklerne på at spænde og afspænde i den rette timing og mængde, hvilket fremmer deres motoriske udvikling. Denne sans styrkes især, når to led trykkes sammen, som det sker ved trampolinspring. Derfor er det et ideelt valg til legepladser.

Udover at forbedre motorikken, har trampolinhop også en række andre sundhedsmæssige fordele:

  • Kardiovaskulær træning: Hoppende bevægelser øger hjertefrekvensen, hvilket forbedrer hjertets og lungernes sundhed.
  • Balance og koordination: Regelmæssig brug af trampoliner hjælper børn med at udvikle bedre balance og koordination, da de konstant skal justere deres krop for at lande sikkert.
  • Styrkelse af muskler og knogler: Hoppende bevægelser belaster muskler og knogler, hvilket kan styrke dem og forbedre den generelle fysiske styrke.
  • Mental sundhed: Fysisk aktivitet på trampoliner frigiver endorfiner, som kan reducere stress og forbedre humøret. Samtidig fremmer det sociale samspil glæde og trivsel.

Viser alle 18 resultater

Til læreren

Trampoliner er populære for alle aldre både i indskolingen og i udskolingen. De yngste elever bruger trampolinerne til at lege sammen på og de ældste elever vil udfordre sig selv og forsøge sig med nye tricks. Inspiration: Se om elever kan hoppe over hinanden. Lad eleverne øve sig i tabellerne. Hver gang de hopper siger de næste tal. Evt. med udvidelse hvad er 4×8. Når eleven lander på resultatet lander man på kanten. Hoppe stavelser.

Sikkerhed: Snak med børnene om grænser og respekter egne grænser. Vurder fra situation til situation om der kan være en eller flere der hopper på den samme trampolin. Hop en ad gangen ved høje spring/hop, ved leg er det ok med flere. Lav ikke saltoer på legepladstrampoliner, kun store firkantede eller til nød de runde havetrampoliner. Ved nye tricks (for skolebørn) tilkald en lærer.

Til pædagogen

Hvis trampolinerne placeres flere ved siden af hinanden, giver I jer og jeres legeplads et redskab til at styrke børnenes sociale kompetencer. Det styrker børnenes evne til at indgå kompromisser, og indgå i et legefællesskab.  Inspiration: Prøv selv trampolinen og se hvordan børnene reagerer, lad dig inspirere af børnene; Hoppe fra den ene til den anden. Find på nye måder at hoppe i samarbejde med børnene, hinke, sprællemand, rundt, stil en mælkekasse ved siden af og se om I kan hoppe op på den eller ned fra den.

Sikkerhed se under “Inspiration til læren”.