DSC00153
2019-10-02 09.25.48
2019-08-14 17.02.08_til hjemmesiden

Svævebaner

Svævebaner

Svævebaner

Svævebaner er fyldt med fart og har ofte sin faste plads på legepladsen. Når et barn tager en tur på en svævebane, er det ofte ledsaget af en vis portion spænding, efterfulgt af en stor glædesfølelse. En glædesfølelse, der opstår når et barn overvinder spændingsniveauet og overvinder udfordringen. I den forbindelse udskillelse en portion adrenalin som giver barnet mulighed for at opleve en glædesrus, som man ikke oplever så tit. Tænk bare på sidste gang du overvandt en udfordring og adrenalinet pumpede i kroppen.

Til læreren: 

En svævebane kan have forskellige sværhedsgrader, Og I skal på forhånd have afklaret hvilket alderstrin I ønsker en svævebane til. Men det kunne være et oplagt redskab hvis man vil ramme mellemtrinet eller udskolingen, for det at søge efter udfordringer med fart og hastighed bliver man aldrig træt af. Inspiration: Hvilket hold kan samle det længste ord. Placer en masse bogstaver ved svævebanens start. Herefter gælder det for eleverne om at hente bogstaver og samle et ord i den anden ende.

Til pædagogen:

En svævebane, giver dig som pædagog et redskab til at arbejde med den risikofyldte leg, hvor du kan arbejde med barnets personlige kompetencer og kendskab til egne grænser. Nogen børn vil kaste sig ud i det med det samme og vil lære af de skrammer, der følger efter og andre børn vil have en lidt mere forsigtig tilgang til at prøve nyt. Måske har barnet behov for at se andre børn prøve, måske har barnet behov for at ”svæve” med en pædagog eller måske er barnet i en fase hvor der er fokus på andre kompetencer. Fælles for alle typer af deltagelsesformer er, at barnet arbejder med egne personlige kompetencer.

Viser alle 11 resultater